Keresés ebben a blogban

2012. április 23., hétfő

IKT képzés nyelvtanároknak

Fiktív képzés, valódi jelentőséggel - IKT képzés nyelvtanároknak

Szakács Enikő
- a képzés és az intézmény fiktív de a jelentősége és az eszközök nagyon valóságosak -


Az IKT képzés szervezését az hívta életre, hogy az XYZ intézmény olasz nyelvtanfolyamot szervez távoktatás képzési formában, amelyhez  távoktatási gyakorlattal rendelkező tanárokat keresett.

A távoktatás nem azonos az e-learning képzéssel, és kezdetben minden papíralapon történt.  Napjainkban már megtörtént a modernizáció, de az oktatásban felhasználható eszközök technológiai fejlődése, változása, valamint a felhasználói igények, megkövetelik, hogy a tanárok/oktatók rendelkezzenek a haladó szellemnek megfelelő IKT kompetenciákkal.
A megjelenő igényeknek széles a skálája, mely egyrészt az oktatásban részt vevő csoportok heterogén összetételének köszönhető, másrészt különböző tanegységek, tudástartalmak átadása, elsajátítása más-más módszert követel meg, és mindig a módszer hatékonyságát leginkább elősegítő eszköz használatát teszi nemcsak kívánatossá, de szükségessé.
A tanárnak fel kell készülnie arra, hogy a nyelvtanfolyam résztvevői nagyon heterogén csoportokból tevődnek össze. Figyelembe kell vennie, hogy a fiatal, digitális bennszülöttnek nevezett társadalom azonnali visszajelzéseket, gyors reakciókat vár, ugyanakkor a nyelvtanfolyamon részt vesznek olyanok is, akik még csak ismerkednek a web2.0-ás környezettel, az IKT eszközökkel.

A távoktatás mint oktatási környezet.

A távoktatás az oktatás/tanulási folyamatok megkönnyítésére sok tekintetben nyújt megoldást. Áthidalhatóvá teszi a térbeliség és földrajzi távolság problematikája.  Bár nem zárja ki a személyes találkozást, de maga az oktatási/tanulási folyamat döntő többsége online vagy virtuális környezetben történik. Lehetnek feladatok, melyek időtől, és tértől függetlenül, online környezetben elvégezhetők, de olyan feladatok is vannak, amelyek megkövetelik az egyidejű jelenlétet az oktatás folyamatában, az azonnali reakciót, visszacsatolást, a verbális kommunikációt. Erre a virtuális környezet nyújt megoldást.

Felmerül kérdésként, hogy tevékenység, vagy tartalomközpontú legyen az oktatási környezet.

A tartalomközpontú környezet az egyszerűbb megoldás, a könnyebb út. Itt az egyénre hárul minden felelősség, hogy a tartalmat megfelelően dolgozza fel. A folyamat szabályozása közvetett. Ebben az esetben oda kell figyelni arra, hogy az oktatási környezet motiváló legyen, aktiválja a tanulót. A tanulótól igényli az önszervezést, önirányítást.
Ha tevékenységközpontú a tartalom, akkor ezt menedzselni kell, instrukciókat kell adni, az oktatótól állandó jelenlétet, folyamatos odafigyelést, és azonnali visszacsatolást igényel. Nagyon hatékony az interaktivitása miatt. Online mentor, online tutor jelenlétét igényli.

Nyelvtanfolyam során, ahol fontos a kommunikáció, a tartalomközpontú tanegységek mellett nélkülözhetetlen a tevékenységközpontú környezet is.

A tanároktól ez a környezet nem csupán az IKT eszközök biztos használatát követel meg, hanem az alkalmazkodást az új pedagógusszerepekhez,. Meg kell tanulniuk mentorrá, tutorrá válni és továbbra is fenn kell tartaniuk az érték- és normaközvetítő, követendő minta, példakép szerepüket.

Tanárok kiválasztása

A jelentkezőknek egy attitűd vizsgáló tesztet kellett kitölteniük.
A teszt annak a felmérését szolgálta, hogy a jelentkezők hogyan viszonyulnak az IKT eszközökhöz, az új technológiához, mennyire nyitottak a tanulásra, az új ismeretek megszerzésére, és alkalmazására.

A kiválasztott tanároknak szervezett képzés.

Falus Iván alapján vettem figyelembe a pedagógus kompetenciákat, melyeket IKT környezetben is érvényesíteni kell, és ezen kompetenciák mentén kerestem online vagy virtuális környezeteket, melyek használatára kívánja a képzés felkészíteni a tanárokat.

A tantárgy ismerete felkészült tanár esetében már adott, de a fejlődés szükséges. A szakmai elkötelezettség és felelősség, a kommunikáció  olyan pedagógusi kompetenciák, melyek az  ismeretszerzés és a szakmai tartalmak megosztására vonatkozó lehetőségek és eszközök ismeretét követelik meg.

Az emberi fejlődés, és tanulás ismerete, a tanulás értékelése, a tanulók személyiségének fejlesztése, amely visszajelzésekkel történhet. A fejlődést nem csak a tanár, hanem  a tanulótársak visszajelzései is befolyásolják. A tanári értékelés nagyon lényeges eleme a személyiségfejlődést befolyásoló tényezőknek. Erre tanári oldalon az online és virtuális környezet,, a tanulók részéről a közösségi tér kínálkozik nagyon jó lehetőségnek.

Az oktatás adaptálása egyéni szükségletekhez, többféle oktatási stratégia alkalmazása,azaz különböző módszerek alkalmazása az eredményes tanulás elősegítése érdekében, a differenciálás online környezetben.

Motivációs és tanulásszervezési készségek, kommunikációs készségek, tervezési készségek, együttműködés, online és virtuális környezetben a csoportok megszervezése, a munka koordinálása, a tanulás facilitálása, mentorálás.




A képzés a hatékonyság és eredményesség, a differenciált oktatás megvalósíthatósága érdekében egy előzetes tudásszint-felmérő teszttel kezdődik.

A továbbképzés során a tanárok megismerik, megtanulják használni a:

Moodle - online környezetet
- testreszabás
- tananyag közzététele
- csoportok kialakítása
- jogosultságok kezelése
- fórumok létrehozása
- tesztek készítése

Google alkalmazások, mint kommunikációs és csoportmunka lehetőség
- csoportok létrehozása
- google dokumentum létrehozása - közös használatra

Közösségi portál használata oktatási céllal - Facebook mint tanulási/tanítási környezet
Referencia ELTE PPK Andragógia MA szak Virtuális távoktatás és Konnektivista csoportja,
http://www.facebook.com/groups/elteppkvirtualis/

Virtuális tér: Second Life mint tanulási/tanítási környezet, Second Life és a tudomány
Referencia ELTE PPK Andragógia MA szak
http://blog.ollejanos.hu/2012/04/22/tudomanyos-presszo/

Kép-, hang- és videómegosztó
Picassa; Flickr, Ustream, YouTube

Rövid információ-megosztás, “csicsergés”
Twitter

Egyéb eszközök
- levelezőlisták létrehozása
- blogok létrehozása
- Skype használat

Elméleti útmutató
- Hogyan alakítsuk ki online és virtuális identitásunkat

Képzési forma, ütemezés és a képzés tartalmi elemeinek kiválasztására vonatkozó indoklás.

A tanárok IKT továbbképzését szolgáló kurzus 30 órából álló kurzus, 5 nap,  napi 6 órás képzéssel. Egy tanulási óra 45 perc, másfél órás, azaz 90 perces blokkokban történik, kötött és kötetlen időbeosztással, blended learning formában.
A kontakt órák tartalmaznak elméleti és gyakorlati részt egyaránt.


A Moodle (LCMS rendszerek – online tanulóközösségek)

A Moodle a WEB 2.0 technológiára nyitott, de zárt rendszer.

A Moodle rendszer ismerete, mint tartalommegosztó, és online tanulási környezet nagy segítséget nyújt a nyelvtanulás során.
Megosztás és kooperatív platform helyett jogosultság alapú zárt rendszer. Ez előnyt jelent azoknál  a képzéseknél, melyekért fizetni kell. (persze, kérdés, hogy a digitalizált anyag mennyire titkolható)
A tanulók hozzájuthatnak a letölthető tananyaghoz, online tesztek segítségével, azonnali visszajelzést kapva ellenőrizhetik tudásukat, a fórumon megbeszélhetik felmerő kérdéseiket.
Bár tartalommegosztás a jellemzője, a tevékenységközpontúság nem igazán jelenik meg, alkalmas az azonnali visszajelzés igényének kielégítésére,
kurzusfelület, külső linkekre mutat, mert a tevékenység kiszerveződik

Kép-, hang- és videómegosztók jelentősége
Picassa; Flickr, Ustream, YouTube
Rövid információmegosztás, “csicsergés” ismerkedés a Twitterrel
Egyéb eszközök használata
- levelezőlisták létrehozása
- blogok létrehozása
- Skype használat

A kép és videómegosztók hatékony segítséget nyújtanak a tananyag színessé, látványossá tételében, segítenek kielégíteni az információdömping és a fokozozott ingerek iránt táplált igényt. Egy-egy kifejezés vagy történek értelmezését, megértését lehet segíteni, alátámasztani illusztrációkkal. Lehetőséget nyújtanak oktatófilmek lejátszására, Nyelvtanulás során kifejezetten fontos a hallott szöveg, melyet vonzóbbá lehet tenni film formájában, vagy képekkel.

A levelezőlisták, a google alkalmazások a kommunikációt teszik hatékonyabbá, segítik a közös munkát, a közös tanulást. Az oktatók Google dokumentumban szerkesztendő csoportos, vagy páros feladatokat adhatnak. Nyomon követjetővé válik a tevékenység és lehetőséget kínál a gyors visszajelzésre.

A házifeladatokat, dolgozataikat a tanulók blogbejegyzések formájában tehetik közzé, ami szintén elősegíti az egyéni és a csoportos tanulást, lehetőséget nyújt a gyors visszacsatolásra.

A Facebook - jelenleg a legnépszerűbb közösségi portál. Használata nem igényel különösebb ismereteket, tudást, de lehetőséget nyújt a közös tanulásra azáltal, hogy alkalmas nyitott és zárt csoportok létrehozására, online írásos, és verbális kommunikációra  a nagyon gyors információátadásra és visszacsatolásra.

A Second Life - ideális tanulási/tanulási környezet. Avatarok révén biztosítja a jelenlétet. Lehetőséget biztosít az interakciókra, verbális kommunikációra. A Second Life-ban akár kalandozva újabb környezeteket felfedezve lehet tanulni.
Bár a nonverbális kommunikáció nem egyértelműsíthető minden esetben, ezzel együtt alkalmas a csapatépítésre, a csoportokkal történő foglalkozásra.

1. nap  - Kontakt órák 4x90 perc - a Moodle használata
- testreszabás
- tananyag közzététele
- csoportok kialakítása

2. nap  - Kontakt órák 4x90 perc - a Moodle használata
- jogosultságok kezelése
- fórumok létrehozása
- tesztek készítése

3. nap - otthoni tanulás - a Moodle használatának gyakorlata (az első nap elsajátított ismeretek gyakorlása) feladatok elvégzése, megadott időintervallumokban 3 alkalommal konzultációs lehetőséggel.
1. konzultáció 11-12 óra között
2. konzultáció 16-17 óra között
3. konzultáció 20-21 óra között
A gyakorlás kötelező időtartama 6 óra, kötetlen időbeosztással. A rendszer naplózza a gyakorlással töltött időt.

4. nap Kontakt órák 4x90 perc

Ismerkedés a kép-, hang- és videómegosztókkal
Picassa; Flickr, Ustream, YouTube
Rövid információmegosztás, “csicsergés” ismerkedés a Twitterrel

Egyéb eszközök használata
- levelezőlisták létrehozása
- blogok létrehozása
- Skype használat


5. nap - otthoni, tanulás - az már megismert eszközök segítségével ismerkedés otthonról a még ismeretlen IKT eszközökkel.

- 1,5 óra 2x90 perces blokkban, kötetelen időbeosztással
- egy másfél órás USTREAM előadás, mely a következő két témát járja körül
1.A Second Life mint virtuális oktatási környezet - lehetőségek, korlátok, tévhitek, identitás
2. Közösségi portálokban rejlő tanítási/tanulási lehetőségek a Facebook-mint tanulási környezet,

- 3 óra kötött, előre egyeztetett időbeosztással -Ismerkedés gyakorlatban a virtuáluis környezettel. Online és virtuális pedagógus-identitás kérdéseinek megvitetása a virtuális környezetben (első rész)

6. nap -  otthoni tanulás
- 3 óra - instrukciók alapján a kép- hang és videószerkesztők használata 3 alkalommal konzultációs lehetőséggel.
1. konzultáció 11-12 óra között
2. konzultáció 16-17 óra között
3. konzultáció 20-21 óra között
- 3 óra kötött, előre egyeztetett időben, közös tanulás a Second Life környezetben.
Online és virtuális pedagógus-identitás kérdéseinek megvitetása a virtuális környezetben (második rész)

Vizsgafeledat:
Egy két órás nyelvtanfolyam megtervezése és megtartása a megismert IKT eszközökkel, úgy, hogy minden eszköz használata megjelenjen.
Blogbejegyzés formájába beszámoló készítése a képzés során tanultakról és az online identitásról


Megjegyzés:

Lényegesnek találom hozzáfűzni, hogy az itt leírt képzés csak alapokat tud adni és szemléletmódot tud változtatni. Ha a résztvevők nem rendelkeznek előzetes IKT kompetenciákkal az itt leírt képzési időnek a háromszorosa is kevés lenne ezen ismeretek elsajátításához. Eredményes lehet viszont abban az esetben, ha a képzésben résztvevők az új ismereteiket gyakorolják, és a folyamatos gyakorlás révén ténylegesen megalapozott tudásra tehetnek szert.


Felhasznált irodalom:

Benedek András (szerk., 2008): Digitális pedagógia - Tanulás IKT környezetben, Tipotex, Budapest
Falus Iván (2009): Tanári képesítési követelmények – kompetenciák – sztenderdek, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet  
URL: http://www.ofi.hu/tudastar/hazai-fejlesztesi/tanari-kepesitesi (utolsó megtekintés: 2012. 04.23.)
Kovács Ilma (2007): Az elektronikus tanulásról, Holnap Kiadó
Kovács Ilma (2005): Új út az oktatásban? A távoktatás (második, bővített kiadás), OKKER Kiadó, Budapest

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése