Ha valakit megkérdezünk hogy mit ért
tanulás alatt, akkor többnyire frontális tanuló-tanár osztálytermi szituációra
asszociál, rossz esetben kínkeserves, de legalább erőfeszítéseket igénylő
folyamatra, rosszabb esetben megalázó, de mindenképp negatív élményt nyújtó
számonkérésre, és az a tapasztalatom, hogy többnyire nem vágynak felnőttként
erre a szituációra.
Valóban így lenne?
Korányi Tibor az andragógiában
alkalmazott didaktikát elemezve kiemeli, Maróti Andor didaktikai elgondolásait,
melyek szerint számolni kell a felnőttoktatásban azzal, hogy a felnőttek
általában kötődnek a már meglévő véleményükhöz, rögzült szokásaikhoz, ezért
könnyen előfordulhat, hogy az újonnan szerzett, és a korábban kialakult
ismeretek között disszonancia keletkezik.
Figyelemre méltónak találja Siebert
tapasztalati analízisét is, mely szerint a felnőttek emlékezetükben keveset
tartanak meg abból, amit csak hallanak, többet abból, amit hallanak és látnak,
legtöbbet abból, amit ők maguk dolgoznak ki. (Korányi 2009 82.)
Egy képzés szervezése során figyelembe
kell venni, hogy kinek, mit, hogyan, mikor, miért és hol akarunk tanítani és
ezt ki illetve kik tanítják.
Andragógusként tisztában kell lennünk a
didaktikai módszerekkel, hiszen a tanulás hatékonyságát a kiválasztott módszer
nagymértékben befolyásolja.
A tanulási/oktatási folyamat hatékonysága
leginkább azon múlik, hogy az módszertanilag mennyire átgondolt.
Úgy gondolom, hogy minden tevékenység
során a hatékonyságot nagymértékben növeli, ha a résztvevők sajátjuknak érzik a
folyamatot. Ez leginkább azzal valósítható meg, ha a folyamat tervezésében
részt vesznek a folyamat alanyai, oktatás/képzés esetén a hallgatók/tanulók.
A képzések modernizálódása, a távoktatás
és elearning kapcsán az egyik kardinális kérdés, hogy:
Valóban jó lesz-e, ha nem kell
találkoznunk?
És lássuk, mi is a távoktatás.
A távoktatást sokféleképpen
definiálhatjuk.
Kovács Ilma egyik megfogalmazása szerint
a távoktatás "komplex intézményrendszer" (Kovács 2005 7.) Fölhívja a
figyelmet arra is, hogy a távoktatás körül nagyon sok téves értelmezés,
felfogás uralkodik. Sokan a régi levelező oktatással azonosítják, vannak akik
"misztifikálják", a távoktatásra csodaszerként gondolnak, vannak akik
úgy vélik, hogy a megvalósítása csak fejlett technológiával lehetséges, olyanok
is vannak, akik szerint az egyetlen "üdvözítő módszer", továbbá azt
is leírja, hogy véleménye szerint a távoktatás egy új oktatási forma, melynek
keretében több oktatási módszer segítségével valósul meg, a tanulási - tanítási
folyamat. (Id. mű. 9.10.)
Falus Iván szerint az oktatáselméletben
„hagyományosan két kérdéskört különböztetnek meg egymástól, a miért tanítsunk
és a hogyan tanítsunk kérdéskörét” ugyanakkor azt is hangsúlyozza, hogy a XX.
Század második felében egyre differenciáltabban közelítették meg a
tanítás-tanulás eljárásait, így a didaktikának külön fejezetei kezdtek
foglalkozni az oktatás folyamatával, az oktatási stratégiákkal, az oktatás módszereivel,
eljárásaival, valamint a szervezeti formákkal,
szervezési módokkal és az oktatás eszközeivel. (Falus 2003 244)
Réthy az oktatáselmélet integrálódásához
kapcsolódó irányzatokat a következőképpen csoportosítja (2003 21-31)
1.
Kibernetikai, rendszerszemléleti irány
Skinner tanuláselmélete alapján bontakozott ki. A vezérlési folyamatokkal
szemben a szabályozási folyamatok kerülnek előtérbe a kibernetikai
szemléletének köszönhetően.
A szemlélet szerint a tanulás és tanítás szabályozott rendszer és
a két rendszer között folyamatos a visszacsatolás.
Az oktatási folyamat szervezettségét, optimalizálását tette
lehetővé a rendszerszervezés.
2. Az oktatás hatékonyságát segítő irányzatok
2.1. A megtanítás, optimális elsajátítás irányzata.
Carroll és Bloom modellje
2.2. A képesség-módszer interakciós modellje (ATI modell, azaz
aptitude-treatment- interaction modell)
A modell feltárja a tanulók közötti egyéni különbségeket a
tanítás-tanulás hatékonyabbá tétele érdekében. A differenciálás optimális
tanulási teljesítményt eredményez
2.3. A fejlesztő tréningkurzusok
Az új feladatokra való felkészülés igénye hívta életre,
A hogyan lehet jobban, hatékonyabban kérdéskört állította
vizsgálódásának középpontjába
3. A curriculáris didaktikai irányzat
Az irányzatot az egyre inkább előtérbe kerülő gazdaságossági
szempontok, a hatékonyságra, a teljesítményre fektetett hangsúly hívta életre.
Az irányzat a tudatos tervezést képviseli. A tudatos tervezés
magába foglalja a tanítási célok
hierarchiájának rendszerét, az előismeretek körét, a tanítási-tanulási folyamat
hatékony stratégiáit, módszertanát, eszközrendszerét és az ellenőrzés módját és
kiértékelést.
A hatékonysághoz alaposan pontosítani kell a tanulás céljait, a
tanulási-tanítási folyamatot mérhető célokká kell alakítani és gyakori
visszacsatolásokkal kell szabályozni
Úgy vélem, a tanításban és tanulásban a
legmagasabb fokú hatékonyságot a didaktikai irányzatok együttes alkalmazásával
lehetne elérni
A hatékony tanulás egy jól szabályozott,
szervezett folyamat eredménye, viszont ebben a jól szabályozott szervezett
folyamatban figyelembe kell venni a folyamat tervezésénél a tanulók közti
egyéni különbségeket. A tanulási – tanítási folyamatban úgy gondolom, csak
abban az esetben lehet szisztematikusan haladni, ha ismerjük a kiinduló
állapotot, pontot és jól definiált célt kívánunk elérni.
A tanítás és tanulás összefüggéseit
vizsgálva, Korányi kiemeli Maróti Andor véleményalkotását, mely szerint „sok
tanár szerint a tanulás nem más, mint a tankönyvek szövegének hű visszaadása,
vagyis lényegében passzív reprodukció, amelyben a tanulók önálló gondolatainak
semmiféle szerepe nem lehet.” (Korányi 2009 83)
Ebben a Freire általi megfogalmazás
szerinti „bankkoncepciójú oktatásban”, a tanár szerepe, hogy sokéves gyakorlata
eredményeképp elmondja a reprodukálandó tananyagot, ami a hagyományos
frontális oktatási szituációban a jellemzően úgy történik, hogy kiáll a tanulók elé, elmondja a tananyagot, vigyáz arra, hogy csend legyen, jó esetben odafigyel arra is, hogy a
csendet ne a tanulók saját gondolataikba merülése eredményezze. Ő az, aki mindent tud, és megpróbálja beleönteni tölcsérrel a tanulók fejébe.
Ahhoz, hogy andragógusként ki tudjuk
választani a megfelelő képzést, ismernünk kell a lehetőségeket, az elméleteket.
A távoktatás
egy pedagógiai, ezen belül didaktikai módszer. A hogyan tanítsunk kérdéskörhöz
kapcsolódóan a távoktatásban végbemenő oktatási folyamat, oktatási módszertan
alapvetően didaktikai probléma, amely modellezhető.
Ha a tanítást bonyolultabban értelmezzük,
feltételezhetően és várhatóan hatékonyabb is lesz.
Tisztában kell lennünk, hogy hogyan lehet
hatékony távoktatási folyamatot tervezni.
A távoktatási folyamatokat ugyanúgy
modellezni kell, mint az osztálytermi folyamatot
Általános didaktikai modellek és
mikrostruktúrák
Dr.
Ollé János előadása alapján - A didaktikai modellek az oktatási folyamatról való gondolkodást
állítják középpontba. Alapkérdések, hogy mit tanítunk, kinek tanítunk, ki tanítja,
hogyan tanítunk. A legfontosabb, a hogyan kérdése. (Németországban, pl. 50
didaktikai modell létezett.)
Dr Ollé János szerint a távoktatás
didaktikája a folyamatszabályozás didaktikája, egy olyan tanulási-tanítási
folyamatban, ahol a tanuló nincs, illetve nem biztos, hogy végig
kontakt-kapcsolatban van a tanárral.
A tanítás tudománya területén a kontakt-órákkal,
az osztálytermi folyamatokkal kapcsolatban sok tapasztalattal rendelkezik a
szakma.
A távoktatásban különösen fontosak a szabályozott
folyamatok, mert a tanár nem tud azonnal közbelépni, nincs lehetőség az
esetlegesen szükséges azonnali korrekcióra.
Az
oktatási folyamat mikrostruktúrájának modellezése
- a folyamat általános lépéseinek
részben kötött sorozata
- folyamatszabályozás kötött formája
a mikrostruktúra alapú oktatásszervezés,
tanulásszervezés
Didaktikai modellek
Kibernetikai-információelméleti didaktika
Felix von Cube modellje
- nagyon szabályozott, természettudományi
megközelítésű, szigorúan matematikai modell
- az oktatási folyamatot úgy értelmezi,
mint egy gép működését
- kibernetikai algoritmusokkal leírható
- tökéletesen szabályozott folyamat,
szabályozási körök alkotják
- mindenki pontosan tudja a dolgát, senki
nem tér el a meghatározott folyamattól, de ha mégis, akkor arra is van egy
algoritmus, hogy visszatérjen a folyamathoz
- más modellekhez képest meglehetősen kis
hatást gyakorolt a didaktika alakulására
Ha a neveléstudományt természettudományi
megközelítésben szeretnénk vizsgálni, akkor a Cube didaktikai modellje erre
tökéletesen megfelel.
Az oktatási folyamatot ilyen alapossággal
egyetlen bölcsész megközelítésű didaktikai modell sem írta le.
Lényeges kérdés, hogy a távoktatás
folyamatának szabályozását hogyan kell végiggondolni, megtervezni, ahhoz, hogy
az hatékony legyen.
A távoktatással kapcsolatos gyakori
tévképzet, hogy a jelenlét és folyamatos személyes kapcsolat hiányának
köszönhetően nem hatékony. Ez szerint a nézőpont szerint attól lesz valami
hatékony, ha folyamatosan együtt vagyunk jelen egy teremben
A Cube modellje azt támasztja alá, hogy
valójában egy tanítási/tanulási folyamat attól lesz hatékony, hogy a folyamat
módszertanilag mennyire tervezett, mennyire átgondolt.
A modellnek a legjelentősebb tanulsága,
hogy az eredményességet, hatékonyságot a legjobban a folyamat átgondoltsága
befolyásolja.
Tanulási cél-orientált didaktika
Christine Möller modellje
A modell célorientált, a tanulási célt
állítja középpontba, és azt bontja elemi részekre.
A hatékonysághoz, eredményességhez az
elemi részekre osztott tanulási célhoz kell igazítani a folyamatot.
A Möller modellje szerint
- a curriculum a tanítás részeinek
felépítésére és folyamatára vonatkozó terv
- a tanulási célok, a tanulásszervezés és
s tanulási kontroll, összességében, pedig a tanulás optimális megvalósítására
vonatkozó fejlesztési folyamat végeredménye
A tanulási cél-orientált didaktikai
modell három alapja:
- a tanulási cél fogalmának középpontba állítása
- a célok hierarchiájának megállapítása
- a tanulók kontrolljának kívánalma
Távoktatás szempontjából a modell azért
fontos, mert a tanulási célok állnak a középpontban, illetve a célok elemi
részekre, részcélokra bontását írja elő, és hangsúlyt fektet a kontrollra.
Egy nem jól körülhatárolt, nem
megfelelően megtervezett tanulási folyamatra jó példa egy olyan szituáció,
amikor a tanár azt mondja, hogy ez a következő lecke, el kell olvasni, és el
kell gondolkodni rajta. Egy ilyen tanulási szituációban a hatékonyság hiánya
nem meglepő, hiszen sem a tanulási cél meghatározása, sem a folyamat elemi
részekre bontása nem történt meg. Ha kellőkképpen motivált a tanuló, akkor
magának megfogalmazza a célt, elemi részekre bontja a folyamatot, de mindez a megfelelő
tanulás-módszertani segítség nélkül, az oktató által definiált cél
meghatározása nélkül történik. Hatékonysága ilyen formában nem garantált.
A tanulás-módszertani tanácsadás,
útmutatás hiánya jellemző a jelenléti oktatásra. Kevés tantárgy tanítása
kezdődött azzal, hogy az oktató elmondta, hogyan kell az adott tantárgyat
hatékonyan tanulni.
A távoktatási szituációban az adott
tantárgy, tananyag hatékony, eredményes elsajátításához a hallgató mindenek
előtt tanulás-módszertani útmutatást kap. Megtörténik a célok elemi részekre
bontása.
A Möller modell szerint:
- a tanulás tervezése a tanulási célok
precíz leírásából áll, melynek lépései
- a tantervből kiindulva a tanulási célok
összegyűjtése
- a tanulási célok megfogalmazása
- a tartalomra és a viselkedésre
vonatkozóan explicit célmeghatározásra van szükség,
- pontosan és egyértelműen kell
megfogalmazni, hogy a tanulás során milyen szituációban mi a teendő, mi az
elvárt viselkedés és mi a folyamat produktuma.
- az adekvát tanítási módszerekről való
döntést is segíti a tanulási célok rendszerezése
- figyelembe kell venni a Bloom – féle
taxonómia alapján a kognitív, affektív és pszichomotoros tényezőket.
Ha a távoktatási folyamatot ennyire
precízen megtervezzük, akkor a hatékonysága kétségbevonhatatlan.
A tanítási módszerek a tanulási célhoz
kell, hogy igazodjon.
Carroll tanulási hatékonyság modellje
Carroll, John Bissell
Carroll azt mondja, hogy a tanulás
hatékonysága a tanulással töltött idő függvénye, annak ellenére, hogy az az
állítás kétségbe vonható, hogy minél több időt töltünk el valamivel, annál
jobban fogjuk tudni.
Ennek egyrészt magyarázata lehet, hogy az
idő múlásával a motiváció csökken.
A tanulás hatékonyságát a motiváció
nagymértékben befolyásolja.
Carroll szerint egy adott feladat
elvégzéséhez egy adott tanulónak szüksége van valamennyi időre. Ez az idő
mérhető a tanuló paraméterei és a folyamat ismerete segítségével.
Ha a szükségesnél több idő szánunk rá,
akkor a folyamat eredményes lesz, de nem lesz hatékony.
Ha a szükségesnél kevesebb időt szánunk
rá, a folyamat nem lesz eredményes és nem lesz hatékony.
Meg kell keresni azt az arányt, amikor a
tanuláshoz szükséges idő és a tanulásra fordított idő között nincs jelentős
eltérés.
- a
tanulás hatékonyságát kifejező hányados, a tanulási feladat elvégzéséhez
rendelkezésre álló és a szükséges idő aránya
Ezt az időt befolyásolja:
- a tanuló adottsága
- a tanítás megértésének képessége
- a tanítás minősége
- a tanulásra fordítható alkalmak
számossága
- a tanuló kitartása
Távoktatási szituációban a Carroll
modellje a következő szempontok figyelembevétele végett bír jelentőséggel:
Távoktatási szituációban felmerülő
kérdések:
- minek foglalkozni azzal, amit már tudok
- miért fordítsak valamire több időt, mint
amennyi szükséges
Jelentősége van az időgazdálkodásnak.
Napjainkban a tanuláshoz szükséges idő a
technológiai eszközök segítségével meghatározható.
Mérhetővé vált, hogy mennyi idő szükséges
egy adott tananyag elsajátításához, egy feladat megoldásához.
Az ideális távoktatási tananyag nem
lineáris ezzel is biztosítva a a tanuló képességeinek hatékony kihasználását.
Az optimális tanulás elmélete, a tanulási
célok rendszerezése.
Bloom Benjamin S
A Bloom féle oktatáselmélet abból indul
ki, hogy
- a tanulók egy jelentős része képes
elsajátítani a számára előírt követelményeket, ha megfelelő környezeti
feltételek és elegendő idő áll rendelkezésére
- sikeres tanulás = ismeretelsajátítás,
követelmények teljesítése + pozitív attitűd – motivációs tartalék
- az oktatási folyamatot tanulási
feladatokra bontjuk, az egyén számára ebből kiindulva teremtjük meg a
feltételeket és az időt
Ha az oktatási folyamat nem egy lineáris
folyamat lenne, hanem mindig megvárnák, hogy a tanulók többsége az adott részt
elsajátítsa, akkor a tanítás mindenkire nézve hatékony lenne. Oktatói részről
ehhez elengedhetetlen a megfelelő módszertani felkészültség, a differenciálás
képessége.
A távoktatás esetén az oktatási folyamat
nem lineárisan felépített. Rendszeresen értékeléssel mérhető, ellenőrizhető,
hogy a hallgató az adott egységet elsajátította-e, vagy nem, teljesítette-e az
adott feladatot.
Az oktatási folyamat mikrostruktúrájának
értelmezési lehetőségei - Nagy Sándor / Falus Iván alapján
Az oktatási folyamat mikrostruktúrája
kijelöl egy optimális utat a tanítási folyamatban.
A folyamat visszafele nem működik.
- a figyelem felkeltése, a tanulás
motivációjának biztosítása
- a tanuló informálása a tanulási célról
- az előzetes ismeretek felidézése, az előismeretek
meglétének regisztrálása, ellenőrzése
- az új ismeret prezentálása
- a tények, jelenségek, folyamatok
sokoldalú elemzése
- a fogalomalkotás, következtetés
megszövegezése
- a rendszerezés rögzítése
- visszacsatolás – a tanultak alkalmazása
- a teljesítmény mérése, értékelése,
elismerése, és szükség esetén, gondoskodás a kompenzálásról
Ez a folyamat nem kontakt-tevékenység
függő.
Távoktatási szempontból ezt a didaktikai
nézőpontot orientálja az információáramlás folyamata.
Az információáramlás folyamata lehet
tevékenységközpontú és tartalomközpontú.
A másik jelentős terület, a kommunikációs
folyamat, hogy a kommunikációs csatornákat a résztvevők hogyan, milyen módon,
milyen tevékenységgel, milyen aktivitással veszik igénybe.
Alapelvek:
A differenciálás.
A differenciálás a tanulók közötti
különbség figyelembevételét jelenti.
A figyelembevételhez szükséges egyrészt,
ezeknek a különbségeknek a felismerése,
A felismerést követően, tudni kell
kezelni a különbséget. Ezt a felismerést kell felhasználni az oktatási folyamat
további lépéseinek kialakításánál.
A folyamatot úgy kell kialakítani, hogy
senki ne legyen kirekesztve.
A távoktatás esetén az oktatási folyamat
nem épül teljes mértékben kontakt tevékenységre.
A differenciálás itt kezd igazán kibontakozni.
Az egyéni sajátosságok felismerésére lehetőséget nyújtanak a feladatok,
melyeket a hallgatóknak el kell végezni.
Előzetes tudás, ismeret felmérésére
példaként talán a nyelvtanfolyam előtti szintfelmérő teszt szolgálhat.
Megismerést követően az egyéni
sajátosságok figyelembe vételével lehet a távoktatás folyamatát megtervezni.
Az adaptivitás
Az adaptivitás azt jelenti, hogy
csoportos oktatásnál figyelembe tudjuk venni, hogy az egyéni különbségek
alapján milyen oktatási folyamatot tudunk alkalmazni.
- az egységesség alkalmazása a tanítási
folyamatban
A differenciálás egyéni oktatásban
tökéletesen megvalósulhatna, de csoportos oktatás esetén problémák merülhetnek
fel.
Az adaptivitásban fontos feltétel, hogy a
tanulói folyamatokat kitágítsuk, megjelenjen a tanórán kívüli tevékenység is
Távoktatásban az adaptivitás azt jelenti,
hogy egy nyitottabb, kevésbé kötött tevékenység megszervezésére lesz szükség,
ahol az egyéni különbségeket nem csak figyelembe vesszük, hanem elfogadjuk.
Az egész életen át tartó tanulás
Attól a pillanattól kezdve tanulunk, hogy tudatosan szemléljük a világot és befogadjuk, feldolgozzuk az információkat., melyekből létrejönnek tudáskonstrukcióink.
Az egész életen át tartó tanulás mint koncepció térnyerésével, definiálásával a következő változások tudatossá tétele, kinyilvánítása is megtörtént:
- tudásfogalom átalakulása - ami azt jelenti, hogy előtérbe került a kompetencia alapú tudás
- a reproduktivitás térvesztése
- a produktivitás térnyerése, ami az
új anyag/produktum előállítását jelenti
- a tudásról, tanulásról való
gondolkodás formálódása – például csoportmunkában tanulás, a konnektivizmus
- iskolán kívüli információforrások - nyílt tanulási környezetek, csoportok, internet
- folyamatos változás
- tanár-tanuló szerepek megváltozása
- nyílt képzési koncepció
megjelenése, ami visszautal az iskolán kívüli, vagy formális képzéseken kívüli információszerzési, tanulási lehetőségek gazdagságára.
Információmegosztás
Az egyre szélesebb informálódási lehetőségek megjelenésé előtérbe helyezi az információmegosztás problematikáját.
Lényeges kérdés, hogy mi a megoldás?
Hogyan lehet megoldani az információmegosztás problematikáját, biztosítását?
Hogyan lehet hatékony az információmegosztás?
Konzervatív megközelítésből felmerülhet az a kérdés, hogy miért is kellene megosztani az információt. Nem elég, ha mások megosztják?
Az információmegosztás által nyújtott
előnyökre választ adhat például a konnektivista tanulás.
- növeli a tanulói produktivitást, mely portfolióvá
állhat össze
- reflexiók révén differenciálódik az
értékelési folyamat
A közösségek és hálózatok az iskola zárt világa helyett egy nyitott,
átlátható környezet teremtenek. Az itt létrejövő produktumokhoz mások is hozzáférnek. A hálózatok a
tudástermelés színterévé válnak.
Ha az oktatás kapui megnyílnának,
megvalósulna az átláthatóság, nagyobb lehetőség nyílna az érdeklődésre, és
talán bátrabban vágnának a tanulás „rögös” útjainak a felnőttek.
Felhasznált
irodalom, források:
Falus Iván: Az oktatás stratégiái és módszerei In: Falus Iván (szerk.): Didaktika, Elméleti alapok a tanítás tanulásához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.
Falus Iván: Az oktatás stratégiái és módszerei In: Falus Iván (szerk.): Didaktika, Elméleti alapok a tanítás tanulásához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.
Korányi Tibor (2009): Pszichológiai és didaktikai ellentmondások
az andragógia világában, Novum Verlag kiadó, Sopron.
Réthy
Endréné: Oktatáselméleti irányzatok In: Falus Iván (szerk.): Didaktika,
Elméleti alapok a tanítás tanulásához, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003.
Órai anyag (2012. 02. 14.) ELTE PPK Andragógia MA, II. évfolyam, Oktató: dr. Ollé János http://www.ustream.tv/recorded/20658932
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése