„Egész
életünk a tanulásról szól. A nap mint nap elsajátított új készségeink ugyanúgy
tanulás során formálódnak, mint érzelmeink, társas interakcióink és
személyiségünk bizonyos vonásai.” (Atkinson&Hilgard, 2005. 258. o.)
Tanulás és tanítás a
kulturális evolúció rendszerében.
Komenczi
Bertalan a Tanítás és tanulás rendszerszemléletű megközelítésében a tanulás és
tanítás metódusainak fejlődését, változásait a kulturális evolúció rendszerébe
építve mutatja be.
Azt
vallja, hogy velünk született képességünk és késztetésünk, velünk született
tulajdonságunk a tanulásra és tanításra való alkalmasság.
A
környezetünkből felvett információk feldolgozásuk során módosítják belső
reprezentációinkat, megerősítik, vagy cáfolják hipotéziseinket és a külvilág
felépítésére vonatkozó mentális modelljeinket. (Komenczi, 2009, 11. o.)
A
tanulás az evolúció során a túlélést szolgálta.
Komenczi
szerint a tanulás általános, rendszerszemléletű értelmezése szempontjából a
genetikai átadás is felfogható tanulási folyamatként. A génekben felhalmozott
tudás a populációnak, a fajnak a tudása és minden esetben a múltra vonatkozó
tudás, mely az „egyedek szintjén szinte teljes determinációt jelent”, és a
tanulás alanya ebben az esetben, a faj. (2009. 11. o.) A genetikai átadás
mellett már az élet kezdeti formáinál megjelent az egyéni tanulás lehetősége. A
tanulás a környezethez való alkalmazkodás gyors és hatékony módja, mely
szükséges ahhoz, hogy az egyén a környezetének megfelelő viselkedéseket
elsajátítsa, ami a túlélés feltételét jelenti.
Komenczi
a tanulási folyamat szempontjából lényegesnek találja, hogy agyunk nyitott
információs rendszer, mely programozható, és ezeknek a programoknak egy része
módosítható. (2009, 12. o.)
Komenczi
szerint „az emberi elme kifejlődésének, a tanulás és tanítás változatos formái
kialakulásának története nem más, mint az a folyamatsor, amelynek során a
személyes tudás – birtoklója számára – szabadon hozzáférhetővé, módosíthatóvá
és a társaknak átadhatóvá vált”. (2009, 13. o.)
Ebben
a folyamatban, mely maga a kulturális evolúció, a tudásnak és emlékezetnek a
szerkezete és szerveződése az egyre újabb és újabb technológiák, kommunikációs
formák hatására többszörösen megváltozott.
A
kulturális evolúció feltétele a kulturális átadás.
Az
ember esetében a kulturális átadás alapformái: az utánzásos tanulás, a tanítás
alapján való tanulás, és az együttműködéses tanulás. A kulturális evolúció
kontextusában a tanulási környezetet átfogóbban, tágabban kell értelmezni a
pedagógiában használatos tanulási környezetnél, mely az iskolában történő
tanulás feltételrendszerét jeleni, és ez a tágabb értelmezés magába foglalja a
teljes fizikai, biológiai, és kulturális adottságrendszert.
Komenczi
Tomasello alapján kognitív habitusnak nevezi azt a hatás és lehetőségrendszert,
az adottságot, melybe az ember beleszületik, amely hatással van rá, amelyen
keresztül tanul, és amely környezet jelenti a hátteret a fiatalok kognitív
fejlődéséhez. (2009. 14-15.)
Komenczi
(Pléh Csaba nyomán) a nagy kulturális változásokat, mint kognitív architektúrákat
a következő csoportokra bontva ábrázolja:
Kultúra
|
Korszak
|
Tudásszerveződés
|
Átadás
|
Epizodikus
|
Főemlősök
5 millió év
|
epizodikus,
eseményreprezentáció
|
nincs
|
Mimetikus
|
Homo
erectus, 1,5 millió év
|
testtel
reprezentált modellezés
|
lejátszás,
utánzás
|
Mitikus
|
Homo
sapiens, 100-50 ezer év
|
nyelvi,
szemantikus
|
mítoszok,
elbeszélő tudás
|
Modern
|
Modern
ember 5 ezer év
|
Külső
tárak, rögzített tudás
|
külső,
rögzített tudás
|
Hálózati
|
Homo
interneticuas?
|
hálózati
adatbázisok
|
elektronikus
kommunikáció
|
(Komenczi
2009, 31. o.)
Mimetikus
kultúra
A
mimetikus kultúra (Donald alapján) a Homo erectus kognitív univerzuma. A
tudomány jelenlegi nézete szerint körülbelül kétmillió évvel ezelőtt
kezdődhetett és Homo Sapiens megjelenéséig dominált. (Komenczi, 2009. 15. o.) A
mimetikus kultúra embere már másként látja a világot, mint az epizodikus
kultúrába zárt elődje. A mimetikus kultúrában a kultúra, átadása, a
tanulási-tanítási folyamat utánzáson, testtel reprezentált modellezésen alapul,
lényeges eleme a „pedagógiai interakció”. (Komenczi, 2009., 16. o.) Ez a módszer már a közös tudás átadásának,
megőrzésének megbízhatóan működő rendszere.
Komenczi
Donaldot idézve írja a mimetikus kultúráról, hogy a mimetikus pedagógiai elemek
az egyszerű társadalmakban napjainkig részét képezik a gyerekek oktatásának, és
a tudás mimézis révén történő szisztematikus átadása integráns részét és
alaprétegét képezi minden pedagógiának. (2009, 17. o.)
Mitikus
kultúra
A
kulturális evolúció következő lépcsője – a tudomány jelenlegi nézete szerint -
a mitikus kultúra, mely vélhetően már a nyelvhasználat bizonyos elemeit is
magába foglalta, és több mint egymillió éven át fennmaradt. A beszéd
megjelenése lehetővé tette a kommunikáció jóval hatékonyabb formáit. A beszéd,
azaz a valóság nyelvi szimbólumokkal való reprezentációja nagyon hatékony
modellező és kommunikációs eszközt biztosított.
Komenczi
Donaldra hivatkozva írja, hogy „a nyelv az elme értelemkereső konstrukciós
törekvéseinek eszközeként jött létre” (2009. 17. o.)
Úgy
gondolom, hogy a nyelvi szimbólumok használatával történő kommunikációt, a
belső reprezentációk nyelvi leképezését nem alaptalanul tekintjük az emberi
kultúra és a kultúra átörökítés hatékony eszközének. A beszélt nyelv a
tudásátadásban alapvető jelentőségű, ideális tanulási, tanítási eszköz. A nyelv segítségével pontosabban tudjuk
kifejezni, vagy árnyaltabban tudjuk érzékeltetni gondolatainkat, érzéseinket,
és minél színesebb, minél árnyaltabb kifejezésmódokat vagyunk képesek nyelvi
szimbólumok, szavak segítségével közvetíteni, annál pontosabb információt
szolgáltatunk érzéseinkről, vagy mentális, kognitív konstrukcióinkról. A
nyelvhasználó társadalmakban a gyermek a valóságot nyelvi szimbólumok
segítségével, a felnőttekkel folytatott interakciók révén ismeri meg.
Mindennapi
tapasztalatainkra alapozva is megállapíthatjuk, hogy a mai napig a nyelv a
legalapvetőbb, leghatékonyabb eszköze az emberek közti kapcsolattartásnak. A
tanulási-tanítási folyamatban is kiemelt jelentőséggel bír. Az iskolai
tanulási-tanítási környezetben, a tanítási-tanulási módszerek tárházában a leggyakrabban
és legszélesebben elterjedt tudásközvetítő eszköz. Hatékony és eredményes a koordinálást tesz
lehetővé, és hatékony valamint eredményes a frontális oktatás során. Komenczi –
a tanítási módszerek előadásokra vonatkozó szakirodalmaihoz hasonlóan – úgy
véli, hogy a nyelv segítségével, frontális oktatás során a „jó tanárok
intellektuálisan inspiráló és fejlesztő, maradandó hatást képesek így elérni”.
(2009. 19. o.)
Teoretikus
kultúra
Az
emberi információközlés újabb dimenziója a Donald által teoretikusnak nevezett
kultúra (Komenczi, 2009. 19. o) Új elemként jelent meg az írás, a szimbólumok
egyfajta speciális grafikus reprezentációja. Az írás megjelenése alapvetően
változtatta meg az ember kulturális környezetét, habitusát.
Az
emberi memórián kívüli elemre kihelyezhetővé vált az addig csak az emlékekben
létező, szóban terjedő, szóbeli kommunikáció révén átörökített kultúra. Az
információknak az emberi memórián kívülre rögzíthetőségével lehetővé vált
tartósan elérhetővé tételük és egy tartósabb és változatlan formában történő
terjeszthetőségük.
Amíg
a beszéd a személyes jelenlétet követelte meg, az írás idő- és tér-függetlenné
tette a kommunikációt.
A
latin mondás, mely szerint „verba volant, scripta manent”[1] annak a
változásnak a lényegét ragadja meg, melyet a fonetikus írás megjelenése
eredményezett a társadalmak fejlődésében. (Komenczi, 2009. 20. o.) A beszélt
nyelv valamennyi társadalom közös jellemzője, az írást az emberi kultúrák 10%-a
fejlesztette ki. Komenczi szerint amíg a beszéd megtanulását velünk született
készségek segítik, az írás és olvasás képességének elsajátításánál csak
általános tanulási képességünkre támaszkodhatunk. (2009. 20. o.)
A
modern társadalmakban meghatározó szerepet töltött be az írás, egyaránt
megváltoztatta a társadalmak működését és az emberek gondolkodását. Az
írásbeliségnek az emberi gondolkodásra gyakorolt hatásai között lényeges, hogy
a narratív gondolkodás mellett megjelent az analitikus, pragmatikus, tudományos
gondolkodás.
Az
írásbeliség a nyomtatás elterjedésével vált meghatározóvá, azelőtt hosszú ideig
csak egy szúk, elitréteg privilégiuma volt.
A
nyomtatás elterjedésének köszönhető új információs-technológia átalakította a
nyugati társadalmakat.
„A
tömegoktatás iskolája a „tipográfiai ember” műve, és benne a „Gutemberg
galaxis” tükröződik” (Komenczi, 2009, 20. o.)
A
nyomtatott könyv, mint tudásforrás segítette elő a 15-16. században oktatási
rendszerünk alapszerkezetének kialakulását.
Az
iskolarendszer megjelenése vonta maga után a gyermekkor újabb megvilágításba
helyezését, mint külön életszakasz, és determinálta a résztvevők vagy részt nem
vevők további sorsát. A modern társadalmakban a társadalmak munkamegosztása
szakosodást és kvalifikációt igényel. A szükséges
tudás átadásának színtere az iskola, mely ezáltal, a mobilitás csatornájaként jelenik
meg.
Az
oktatásban a tudásközvetítés írásos formája által kínált lehetőségnek
köszönhetően a hangsúly az explicit, deklaratív tudások átadására helyeződött.
Komenczi
Pléh Csabát idézve magyarázza ezt a jelenséget, mely szerint „szervezett
oktatási rendszert sokkal könnyebb az explicit, deklaratív, ha tetszik,
verbális, lexikai oldalra s ezzel a metatudások világára alapozni” (Komenczi,
2009, 23.)
A
hagyományos iskola struktúrája nem igényelt a tanártól erőfeszítést, intenzív
kreatív felelősségteljes munkát, hiszen készre formált tananyaggal
rendelkezett, és a kényelmes helyzetet biztosította a rendszerben elfoglalt
helyének köszönhető tekintély.
Nem
megalapozatlan a kritika, mely a hagyományos oktatási rendszert érte.
A 19. század végén, 20. század elején
megjelentek az új, alternatív pedagógiai elképzelések, úgymint a progresszív
pedagógia, reformpedagógia, a cselekvés iskolája.
Az elektronikus média és
hálózatok világa
A
modern társadalmak és a technológiai fejlődés egy újabb szakaszba léptek,
megjelentek az új, információs technológiai és elektronikus médiumok, melyről
Komenczi McLuhant idézve írja, hogy alapvetően formálják át a hagyományos
információs világot, és ezáltal, a társadalmat.
Azt
nem tudjuk még pontosan, hogy ez az átformálás mit fog eredményezni, azt sem
tudjuk igazából, hogy újra megváltozik-e a kognitív architektúránk,
reprezentációink szervezési módja, vagy jelentősen változnak-e a kognitív
szokásaink.
Nyitott
kérdés, hogy a jelenlegi változás milyen horderejű lesz összevetve a korábbi
változásokkal.
Amit
bizonyossággal megállapíthatunk, az, hogy a számítástechnika nagyon gyors,
dinamikus fejlődése lehetővé tette a valós világ elemeinek digitalizálását,
illetve majdnem minden eleme digitálisan modellezhető.
Ma
még nem tudhatjuk, hogy a mesterséges intelligencia létrehozására irányuló
kutatások hová vezetnek.
A
Gutemberg galaxis számára a telekommunikáció fejlődésének területe is kihívást
jelent.
A
gépi információfeldolgozás és a telekommunikáció integrációja elvezetett a
világháló létrehozásához. A world wide web egységes rendszerré integrálja a
tömegkommunikációs és informatikai rendszereket. Kialakulóban van a hálózat,
mint a szerveződés és működés új rendje. (Komenczi, 2009. 27.)
A
világháló a föld minden lakója számára lehetővé teszi a globális kommunikációt.
Bármikor,
bárkivel, bárhol beszélhetünk. Anélkül vásárolhatunk, dolgozhatunk, intézhetjük
ügyeinket, tanulhatunk, taníthatunk bárhol, hogy otthonról ki kellene
mozdulnunk.
Személyes
igényeinknek megfelelően kapcsolódhatunk közösségekhez, melyeknek tagjai a
földön bárhol élhetnek, részt vehetünk virtuális játékokban, kutatásokban,
tartalom és szoftverfejlesztésekben. Anonimitásunkat az internetes kommunikáció
sajátosságának köszönhetően biztosított, tetszőleges mértékben fedhetjük fel
valónkat, vagy felvehetünk szerepeket.
Az
új elektronikus világ az oktatásban is érezteti hatását, nem működőképes az
információk szabályozott adagolása, a „vertikális tudásátadás tradicionális
rendszere” (Komenczi, 2009. 28.)
Ma
még a hálózati kultúra kialakulóban, formálódó stádiumban van, nem tudjuk, hová
vezet.
Azt
tapasztaljuk, hogy a gyorsan változó hálózati társadalom, az új és folyamatosan
változó információs és kommunikációs eszközök a korábbitól eltérő kognitív és
szociális képességrendszert igényelnek.
Felhasznált
irodalom:
Atkinson&Hilgard
(2005): Pszichológia. Osiris, Budapest.
Komenczi
Bertalan (2009): Elektronikus tanulási környezetek, Gondolat Kiadó, Budapest
[1] A
szó elszáll az írás megmarad
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése